Határtalanul – erdélyi kirándulás

A kirándulásunk az úgynevezett „határtalan” című elnyert pályázattal jöhetett létre.
Iskolánk szerencsésen kiválasztott hetedik osztályos tanulói vehettek részt a háromnapos kiránduláson a szentendrei tagintézménnyel való szoros együttműködésnek köszönhetően.
A kirándulás elsődleges célja volt, hogy diákjaink a pályázat segítségével megismerkedhessenek a határon túl elő magyarsággal, Erdély környezeti szépségeivel. A kirándulás a csillagösvény turisztikai utazásszervező cég közreműködésével zajlott le. Az általuk megtervezett programelemek eleget tettek a pályázatban előírtaknak és így a tanulók megismerkedhettek sok neves emlékművel, járhattak múzeumokban melyek Ady Endre és Arany János neveihez köthetőek. Így kapta a kirándulás az Ady Endre és Arany Janos nyomában alcímet.
A kirándulás előkészületei a szülői nyilatkozatok és felkészülés rendben lezajlottak és így sikeresen neki kezdhettünk a várva várt eseménynek.

A gyerekekkel előre megbeszélve az iskolánk parkolójából indulunk reggel 5.00- kor, hogy időben megérkezzünk Szentendrére, ahol a nagybusszal való utazás megkezdődött.
Személyi igazolványok ellenőrzése után és a szülőktől való elbúcsúzás után elindultunk az előttünk álló 4-5 órás útra.

1.nap
Nagyváradon csatlakozott hozzánk az idegenvezetőnk, megtekintettük az Ady Endre Múzeumot, az Emke kávéházat, ahol Ady Lédával ismerkedett meg. Az Emke közelében található a Nagyváradi Napló épülete, ahol Ady dolgozott és az Ady Endre Gimnázium is. Ismerkedtünk Nagyvárad más nevezetességeivel is.
Nagyszalontára érkezvén Arany János nyomában jártunk, de nem „csak”, hiszen Nagyszalonta szülöttei még Toldi Miklós (sz. 1320) bihari birtokos nemes, Arany László (1844-1898) költő, Sinka István (1897-1969) író, költő, Zilahi Lajos (1891-1974) író. Megtekintettük a Toldi szerzőjének szobrát az Arany János líceum előtt, és a szülőház helyén álló emlékházat. A Csonka toronyban berendezett Arany-emlékkiállítás nagy élmény volt a tanulók számára ahol különböző logikai játékokat is kipróbálhattak.
Ezt követően Köröstárkányban Gábor Ferenc neves író és helytörténész mesélt nekünk a tárkányi nyelvről, szokásokról, hagyományokról, és leróttuk kegyeletünket az 1919. áprilisi román vérontás áldozatai előtt.
A nap zárásakét a szállásunk felé vettül az irányt, amit a tanulók már nagy érdeklődéssel vártak. Fekhelyünk magyarremete településen volt ahol már meleg vacsorával vártak bennünket. A fogadtatásunk nagyon kedves volt.

2. nap
Utána egész napos kirándulást tettünk az UNESCO Világörökség címre pályázó Pádis- fennsíkon. Először is a Galbena kőköz sziklaszirtjeihez, majd az Eszkimó-jégbarlangba mentünk. Európa legnagyobb összefüggő föld alatti jégtömege rejtőzik a Pádis alatt! Innen Közép-Európa legnagyobb szájú barlangjához, a Csodavárhoz, Európa legnagyobb úgynevezett exo-karsztképződményéhez túráztunk, amely három „várudvarból”, azaz hatalmas dolinából áll, melyeket a hihetetlen méretű barlang köt össze. A dolinák legnagyobbja 300 méter széles, és 200 méter mély. A Csodavár-barlang vezeti le a Pádis – fennsík csapadékvizét a felszín alatt. Főbejárata 78 méter magas és 30 méter széles.
A kalandok után megpihentünk a fenséges Glavoj-réten, majd visszaindultunk a buszunkhoz.
Úton hazafelé megtekintettük a Fekete-Körös völgyi magyarság legkiemelkedőbb műemlékértékét, a magyar remetei református templomot, amelyben többek között igen értékes Szent László legenda ábrázolást is fel lehet fedezni.

3. nap
Ébredést követően összecsomagolva a hazaútra szálltunk fel a buszunkra. Elbúcsúztunk a szállásadónktól és megkezdtük az utazásunkat az utolsó napon.
A Király-erdő meseszép völgyein haladva a Sebes-Körös völgyébe vettük az irányt és a Király-hágón álltunk meg pihenni megcsodáltuk a páratlan kilátást és lehetőségünk akadt szuveníreket vásárolni. Első helyszínünk Csúcsa volt, Ady Endre és Csinszka legendás szerelmének színhelye, ahol a pici Ady-emlékszobát tekintettük meg.
Ezt követően rövid utazás után megcsodáltuk Szilágylompért református templomát, amely különleges, falusi naív festők által készített, különböző képzelt élőlényeket ábrázoló festett kazettás mennyezete miatt igazán különleges látványosság. Ady Endre sokszor megfordult a faluban, mert nagyszülei, Ady Dániel és felesége itt éltek egykoron. Felkerestük Ady márványasztalát és a lelkészlak udvarán álló mellszobrot.
Rövid utazás után Érmindszentre látogattunk, ahol megtekintettük Ady Endre szülőházát és a benne kiállított személyes tárgyakat, családi ereklyéket. Búcsúzásul pedig megkoszorúztuk Ady Endre mellszobrát.
Utolsó programként ellátogattunk Nagykárolyba a Loire-völgy kastélyainak mintájára épített Károlyi-kastély épületéhez és parkjához ami egy csoda, nemkülönben a benne lévő kiállítás, eredeti berendezi tárgyakkal, a környékbeli állatvilágot eredeti természeti környezetükben bemutató termekkel. Ezután fájdalmas búcsút veszünk Erdélytől és hazavesszük az irányt.

A kirándulásról bővebb képalbum megtekinthető az általam készített tárhelyen a következő linken: https://photos.app.goo.gl/EiCVJgVN2EDFvv4I3